Elszabaduló benzinár, környezetvédelem, csendes működés, alacsony üzemeltetési költségek. Mindezek a tényezők egyre inkább az elektromos autózás és az otthoni töltés, mint legolcsóbb megoldás.
Elektromos autó töltők típusai
Az otthoni töltőket lehet funkcionalitás, áramfelvétel és csatlakozó típus szerint csoportosítani, valamint az okos funkciók terén is vannak igen komoly különbségek.
- Gyári töltők: A gyártó által biztosított töltő, ami jellemzően 10 Ah teljesítménnyel képes tölteni. Hordozható, ennek minden kényelmével és hátrányával együtt.
- Utcai töltők: Nagyobb bevásárló központok, plázák, intézmények parkolóiban üzemelő ingyenes töltők. Nagy hátrány lehet, hogy ezek jellemzően pont akkor foglaltak, amikor mi szeretnénk tölteni.
- Fizetős töltők: A MOL plugee, Mobility és társai. Gyorsan töltenek, tudunk időpontot is foglalni, de meglehetősen drágák és lehet, hogy időigényesek is.
- Villám töltők, superchargerek: Elsősorban a Tesla, de a nagyobb teljesítményű többi modell is tölthető már nagy áramerősséggel, nagyon rövid idő alatt. Egyre több helyen találkozhatunk már villámtöltőkkel, de ehhez megfelelő autó is szükséges.
- Otthoni töltők: A legkényelmesebb megoldás. Autónknak és pénztárcánknak való megoldásokból válogathatunk. Nagyjából 200 e Ft kiadással mindenképpen számoljunk. Az otthoni töltőket wallbox néven is ismerjük.
Otthoni fali töltők
A falitöltő 220V-os váltóáramot használ, és az otthoni elektromos hálózatra kell csatlakoztatni.
- 1 fázisú elektromos autó töltő: 3.7 kW (16 A), 4.6 kW (20 A), 7.4 kW (32 A) a névleges teljesítmény, azaz nagyobb teljesítményű autók esetén órákba kerül a teljes feltöltés. Előnye, hogy nem igényel különösebb elektromos átalakítást. Egy nagyobb, 32 A-es töltőhöz azért nem árt szakembert hívni, aki ellenőrzi a biztosítékokat és a vezetékeket, mert ez nem nromál megszokott otthoni áramfelhasználás.
- 3 fázisú elektromos autó töltő: 11 kW (3 fázis 16 A) (3×3.7 kW), 22 kW (3 fázis 32 A) (3×7.4 kW) a névleges teljesítmény, ami már nem mondható rossznak. A három fázist régebben „ipari áramnak” is nevezték, így ahol ez nincsen bekötve, ott külön meg kell rendelni az elektromos művektől. Célszerű külön elektromos alhálózatra és biztosíték körre tenni a töltőt, így nem fog háztatártási problémákat okozni a nagy áramfelvétel. Az újabb okos eszközökkel már a töltés idejét is programozhatjuk, hogy pl. az olcsóbb éjszakai árammal töltsön, amikor a többi elektromos fogyasztó már nem működik.